dossiers
De Provinciale Statenverkiezingen van Flevoland vinden plaats op 20 maar...
Alle initiatieven op het gebied van glasvezel in de dorpen hebben zich v...
Sportcomplex De Swaneburg sloot 18 december 2012 de deuren tijdelijk weg...
De muziek- en theaterproductie Toorn van Thunaer wordt in september 2019...
Kiek nou 's!

Hoe de stoomtram soms tot ongelukken leidde

Door Herman Woltersom op woensdag 31 januari 2018 17:00
  • ignore touch

    DSM-gebouw. © Herman Woltersom

mail pinterest

Met de komst van de stoomtram in Coevorden in 1897 gebeurden er ook regelmatig ongelukken, soms met dodelijke afloop. Een kleine opsomming.

In 1897 ging een landbouwer met het paard die hij op de Coevorder markt had gekocht naar huis. Het paard schrok zo van de stoomtram dat de boer alle kracht moest gebruiken om het paard in toom te houden, daarbij zag hij niet dat de tram al dicht bij hem was. Even later werd hij aangereden door de locomotief 'die hem het hoofd bijna geheel van den romp scheidde'.

In datzelfde jaar kwam beurtschipper Westra om het leven. Hij kwam ten val toen hij in de Krim vrachtgoederen van een wagen van de Dedemschvaartse stoomtram haalde 'de uit Coevorden ontboden geneeskundige kon slechts den dood constateeren. De ongelukkige laat een weduwe met 5 kinderen achter'. In 1903 kwam de elfjarige zoon van schipper van Dijk onder de Dedemschvaartse stoomtram 'Den knaap werden beide beenen afgereden'. De jongen werd naar het ziekenhuis in Zwolle gebracht.

Een goederenwagen van de tram ontspoorde in 1904 in Coevorden. Molenaar Strik uit Dalerveen verloor daarbij niet allen zijn been maar ook het leven want voordat er voldoende geneeskundige hulp aanwezig was, was de molenaar reeds overleden. In Slagharen werd de provinciale wegwerker Seinen in 1911 door de tram overreden en op slag gedood. Gritter uit Coevorden kwam er beter van af toen hij onder de tram kwam, hij moest alleen de rechtervoet missen. Het op of vanaf een nog rijdende tram springen ging ook niet altijd goed. Iemand uit Dalerveen moest en voet missen doordat hij uit de tram sprong terwijl deze nog in beweging was.

Met een 27-jarige vrouw uit Barger Compascum liep het minder goed af. Zij wilde in Coevorden op een net vertrekkende tram stappen en kwam daarbij ten val en daardoor kwam zij onder een van de personenwagens terecht. Door de schok ontspoorde de personenwagen, ook de twee volgende wagens ontspoorden en kwamen dwars op de weg te staan. Toen de vrouw met behulp van trampersoneel onder de wagen was weggehaald bleek dat beide benen letterlijk waren afgesneden. Zij werd nog naar het ziekenhuis vervoerd maar de medische hulp mocht niet meer baten, zij overleed binnen een half uur.

Genoeg over ongelukken, want hoe zat het eigenlijk met de financiën? In 1925 schreef Gedeputeerde Staten van Drenthe aan de gemeenteraden over wiens grondgebied de Dedemsvaartsche stoomtram loopt dat zij bereid zijn de tekorten van de maatschappij over 1922 en 1923 te dekken mits de gemeentebesturen gezamenlijk 19000 gulden bijdragen in de tekorten. De burgemeester van Coevorden deelde in dat jaar in een gemeenteraadsvergadering mee dat de gemeenteraden van Emmen en Dalen niet genegen waren om hun deel in de exploitatietekorten van de Dedemsvaartsche Stoomtramwegmaatschappij over 1922 en 1923 bij te dragen. B en W zou daarom ook een afwijzend voorstel aan de raad doen. Met ingang van de winterdienstregeling van 8 oktober 1933 werd de personentram opgeheven en werd het personenvervoer uitsluitend nog per autobus geschieden. Hiervoor waren voorlopig drie autobussen aangeschaft. Het niet meer laten rijden van de personentram had tot gevolg dat aan ongeveer 25 man ontslag werd aangezegd.