Plaat voor je kop

Plaat voor je kop 102: Frank Boeijen

Door Wouter Bessels op zaterdag 24 januari 2015 13:00
  • ignore touch

    Frank Boeijen © Archief BMG

  • ignore touch

    Frank Boeijen © Archief BMG

  • ignore touch

    Frank Boeijen © Archief BMG

  • ignore touch

    Frank Boeijen © Archief BMG

mail pinterest

Het is op de kop af 35 jaar geleden dat Frank Boeijen met zijn groep begon. Het jaar 1980 markeerde de start van een nieuw decennium. Tijd voor een nieuw geluid. De Nijmeegse bard bouwde sindsdien zijn carrière fraai op.

De Frank Boeijen Groep debuteerde in 1980 met ‘Verjaardagsfeest’; een ogenschijnlijk vrolijk liedje, maar met een sarcastische tekst. Geheel in de lijn van de ‘angry young men’ in de tijd, zoals Elvis Costello en Joe Jackson.
Het is aan oud-radiomaker Frits Spits te danken dat dit nummer een hit werd. Oorspronkelijk zou de eerste single ‘Transport uit Bangkok’ zijn, met ‘Verjaardagsfeest’ als b-kant. Spits vond dat het andersom moest en hij kreeg gelijk.
De opkomst van de Nijmegenaar en zijn band viel ongeveer gelijk met de opkomst van Toontje Lager, Doe Maar en Het Goede Doel. Nederlandstalige popmuziek ‘mocht weer’ in de jaren tachtig.

Wout Pennings

‘Verjaardagsfeest’ en het debuutalbum van de Frank Boeijen Groep betekende overigens niet het debuut van Frank Boeijen. Dat had hij een paar jaar eerder al uitgebracht, samen met de inmiddels overleden gitarist Wout Pennings, een vriend van zijn broer Gerard. Beiden doken in 1977 de Crossroad Studio in Oss in met liedjes van Frank en een paar bevriende muzikanten.
Het resultaat was het ‘Frank Boeijen en Woutje Pennings’-album, dat in een oplage van 1000 stuks werd verkocht onder vrienden en bij optredens. De demo-lp is vrij zeldzaam. Ik kocht eind jaren negentig mijn exemplaar voor 150 gulden van de zwager van Wil Theunissen, de latere gitarist van de Frank Boeijen Groep. Inclusief gestencild tekstvel en de plaat in prima conditie.

De plaat van Boeijen en Pennings komt via Dries Holten (ook bekend als Andres van Sandra & Andres) terecht en die laat hem horen aan manager Niko Spring in ’t Veld. Hij is gelijk enthousiast en hoort in Boeijen een kruising tussen Boudewijn de Groot en Herman van Veen. Hij polst Rob de Nijs, die in die tijd af en toe bandjes produceert, of hij de demo-lp van de Nijmegenaren wil omtoveren tot een professioneel opgenomen plaat.
Dat gebeurt in 1978 onder De Nijs’ leiding in de Dureco Studio’s in Weesp. Met studiomusici als Hans Hollestelle (gitaar), Louis Debij (drums) en Jan Rietman (toetsen) krijgt het album een ware makeover.
Spring in ’t Veld denkt dat hij goud in handen heeft.

Theater

Dat blijkt niet zo te zijn. De plaat slaat niet aan en valt tussen wal en schip.
Valt niet op tussen alle frisse new wave uit die tijd en is te stevig voor ‘makkelijke’ Nederlandstalige pop. Daarbij komt dat Boeijen & Pennings op het podium wordt bijgestaan door leden van de Nijmeegse groep Elevator. Musici waarmee Frank een jaar later de Frank Boeijen Groep opricht. De optredens weerspiegelen dus niet het geluid van het album. Boeijen is alweer een stap verder en Pennings kan hem op muzikaal vlak niet volgen. Zij besluiten uit elkaar te gaan en Frank begint zijn eigen groep. Ook breekt hij met Spring in ’t Veld en gaat hij in zee met Paul Schouwenaars. Die wordt de grote man achter de schermen bij de Frank Boeijen Groep.

Na de jaren in het zalencircuit besluit Boeijen in 1987 het theater in te gaan. Zijn muziek is de feesttenten ontstegen en klinkt veel volwassener dan zes jaar eerder. Het album “Foto Van Een Mooie Dag” is de overgangsplaat, met ‘Kronenburg Park’ als grote hit na ‘Zwart Wit’. Pas op “In Natura” en vooral “Welkom In Utopia” weet Boeijen zijn poëtische teksten op een volmaakte manier muzikaal aan te kleden. De sfeer doet denken aan Roxy Music en Tears For Fears, terwijl ook David Sylvian doorklinkt in zijn liedjes, ook na de split van de groep in 1991.

Chansonnier

“Welkom In Utopia” is het hoogtepunt uit de loopbaan van Boeijen. Een plaat die handelt over de zanger en de wereld om zich heen enerzijds en de zanger en de liefde anderzijds. Prachtig tweeluik vol persoonlijke, niet al te directe teksten. Datzelfde effect bereikt hij ook op zijn soloalbums “Jazz in Barcelona” en “Vaderland” uit respectievelijk 1993 en 1997. Op die albums zijn de inspiratie en de muzikale durf groot. Boeijen is geen zanger meer, maar een ware chansonnier.

Ik heb Boeijen talloze keren in het theater aan het werk gezien. Onlangs dook ik een cassette in mijn eigen collectie op van een radio-opname uit 1987, een concert dat de Frank Boeijen Groep gaf in Ede. Digitaal opgenomen door de TROS. Ik hoor het weer voor het eerst sinds jaren. Concert begint met ‘Afwezig’ (van de Boeijen & Pennings-plaat) en vervolgt dan met een mooie versie van ‘Gouden Bergen’. Frank en zijn groep stonden écht op hun hoogtepunt in dat jaar.

In de laatste 15 jaar komt af en toe nog een plaat van Boeijen mij ter ore. Zoals de dubbelaar “As” (2006) en het muziekboek “36,9 Celsius” uit 2007. Mooi werk, waarop Boeijen vaak terug gaat naar de basis van het liedje, maar ook wil samenwerken met orkesten en collega-musici zoals Stef Bos, Mathilde Santing, Henk Hofstede, Henny Vrienten en Paskal Jakobsen. Ook ben ik fan van de paar albums die hij voor Liesbeth List heeft geproduceerd; Boeijen is degene geweest die haar carrière een enorme boost heeft gegeven.
Deze maand begint Frank Boeijen weer aan een nieuwe theatertournee, samen met zijn oudgedienden Ton Snijders (toetsen), Rens van der Zalm (accordeon en meer), bassist Charles Nagtzaam en drummer Martin de Wagter. Hij kent zo onderhand alle theaterzalen op z'n duimpjes.

Een veelzijdig man, bewoner van de oudste stad van Nederland.
Frank Boeijen heeft veel betekend voor de Nederlandstalige muziek in de laatste 35 jaar en krijgt daarvoor alle eer. Van “Boeijen & Pennings” via “Welkom In Utopia” tot “Liefde & Moed”, zijn werk boeit nog steeds.

FRANK BOEIJEN – soloalbums
Wilde Bloemen (1991)
Jazz In Barcelona (1993)
De Ontmoeting (1994)
Stormvogels (1995, live-dubbelaar)
Vaderland (1997)
De Ballade Van de Dromedaris (1998)
Heden (2001)
Schaduw Van De Liefde (2003)
As (2006)
36,9 Celsius (2007)
Camera (2009)
Genade (2011)
Liefde & Moed (2013)
Een Vermoeden Van Licht (2013)

met de FRANK BOEIJEN GROEP
1 (1981)
Twee (1982)
1001 Hotel (1983)
Kontakt (1984)
Foto Van Een Mooie Dag (1985)
In Natura (1986)
Welkom In Utopia (1987)
Onderweg (1988, compilatie)
Dans In Slow Motion (1988)
Een Zomer Aan Het Eind Van De Twintigste Eeuw (1989)
Hier Komt De Storm (1990, live-dubbelaar)

met Wout Pennings
Frank Boeijen en Woutje Pennings (1977)
Boeijen & Pennings (1978)

Wat clips uit de loopbaan van Frank Boeijen: