dossiers
De herinrichtingsplannen van het stationsgebied en de singels. De planne...
In Coevorden is de SamenLoop voor Hoop gehouden op 29 en 30 september 20...
Nieuws en achtergronden over de ontwikkelingen in het centrum van Coevor...
Alle initiatieven op het gebied van glasvezel in de dorpen hebben zich v...
Coevorden

Kranen hijsen draaibrugdek spoorbrug op zijn plek

Geplaatst op vrijdag 13 januari 2017 13:14
  • Plaatsen brugdeel in Coevorden. © Herman Woltersom

  • Plaatsen brugdeel in Coevorden. © Herman Woltersom

  • Plaatsen brugdeel in Coevorden. © Herman Woltersom

  • Plaatsen brugdeel in Coevorden. © Herman Woltersom

  • Plaatsen brugdeel in Coevorden. © Herman Woltersom

  • Plaatsen brugdeel in Coevorden. © Herman Woltersom

  • Plaatsen brugdeel in Coevorden. © Herman Woltersom

  • Plaatsen brugdeel in Coevorden. © Herman Woltersom

  • Plaatsen brugdeel in Coevorden. © Herman Woltersom

  • Plaatsen brugdeel in Coevorden. © Herman Woltersom

  • Plaatsen brugdeel in Coevorden. © Herman Woltersom

  • Plaatsen brugdeel in Coevorden. © Herman Woltersom

  • Plaatsen brugdeel in Coevorden. © Herman Woltersom

pinterestmail

Coevorden – Het draaibrugdek van de nieuwe spoorbrug op het Europark is vrijdagmiddag geplaatst. Het gevaarte van 125 ton werd via water aangevoerd en daarna met drie kranen op zijn plaats gehesen. Dat leverde spectaculaire beelden op.

Het dek is in opdracht van de provincie Drenthe gemaakt door Machinefabriek Rusthoven in Groningen en gestraald en gecoat bij Multipaint in Burgum. Vanuit Burgum is het dek via Lemmer, het IJsselmeer en Almelo op een groot ponton naar Coevorden gevaren.

Het tweede deel van de spoorbrug, de vakwerk-/spantconstructie, wordt 1 februari geplaatst. Aansluitend worden beide delen samengekoppeld, wordt de brug afgebouwd en getest en medio februari opgeleverd. De brug sluit de Euroterminal Coevorden rechtstreeks aan op de spoorlijn Zwolle-Emmen. De spoorboog bestaat uit drie deelprojecten: een wachtspoor, de spoorbrug en een verbindingsspoor. Naar verwachting maken de eerste treinen vanaf 1 mei gebruik van de spoorboog. Voor de spoorboog financieren de gemeente Coevorden en de provincie Drenthe elk circa 21 procent van de kosten. De overige kosten worden gefinancierd vanuit het Mobiliteitsfonds.

Webcam

Meer informatie over de spoorboog staat op de website Spoorboog Coevorden. Daar is de bouw via de webcam te volgen.

Stationsomgeving

Door deze rechtstreekse aansluiting is rangeren in het centrum niet meer nodig. Bovendien kunnen straks langere treinen naar het Europark. De lengte van de treinen in het centrum was beperkt door de afstand tussen de spoorwegovergangen bij het station en die in de Wethouder J.B. Hemelweg. Als het project van de spoorboog is afgerond, wordt een begin gemaakt met de veranderingen bij het treinstation in het centrum.

Het geld voor de herinrichting van de stationsomgeving komt uit de RSP-gelden (RSP staat voor Regiospecifiek Pakket) vanwege het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn. Het gaat om 36 miljoen euro. Voorwaarde is, dat de gemeente daaraan 7,55 miljoen euro bijdraagt. Sinds 2009 reserveert de gemeente daarvoor jaarlijks bijna 350.000 euro. De gelden dienen besteed te worden aan spoorgerelateerde zaken.

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'coevordenhuisaanhuis.nl' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.