dossiers
De herinrichtingsplannen van het stationsgebied en de singels. De planne...
In Coevorden is de SamenLoop voor Hoop gehouden op 29 en 30 september 20...
Nieuws en achtergronden over de ontwikkelingen in het centrum van Coevor...
Alle initiatieven op het gebied van glasvezel in de dorpen hebben zich v...
Regio

'Wij voorkomen huisuitzettingen door goede samenwerking'

Geplaatst op donderdag 20 juli 2017 11:44
  • De ondertekening door Bert Moormann (links), Joop Brink en Annelies Möhlmann. Achter hen v.l.n.r. Ferry Nieuwenhuijs, Hermien Wetering, Rosanna Bruinsma, Annelies van Dijk, Paul Smit, Jorrit Hansen © Esselien de Groot Taaltotaal

pinterestmail

Coevorden – In het pand van Maatschappelijk Welzijn Coevorden is donderdagochtend het convenant ‘Huis blijft thuis’ ondertekend door de drie partijen: de gemeente, Domesta en Maatschappelijk Welzijn. Doel is om huisuitzetting te voorkomen.

Dat de samenwerking nut heeft, blijkt wel uit het feit dat er dit jaar nog geen huisuitzettingen plaatsvonden. De sinds 2015 bestaande samenwerking is nu bekrachtigd in het convenant.

Thuis is de basis

Een dreigende huisuitzetting is het gevolg van betalingsachterstanden bij de woningcorporatie. De drie partijen willen dat voorkomen, zodat het huis een thuis blijft. ‘Een thuis’, aldus wethouder Joop Brink, ‘is de basis voor het meedoen in de samenleving.’ Directeur Bert Moormann van Domesta is heel erg trots. ‘Het is mooi, dat we dit samen doen als enige gemeente in Zuidoost-Drenthe. Wij willen voorkomen, dat mensen geen thuis meer hebben. Soms schrik je van de verhalen van mensen en wij willen daarom het vangnet steviger maken.‘

Vaak meer aan de hand

Directeur Annelies Möhlmann van Maatschappelijk Welzijn Coevorden zegt, dat de samenwerking uiteraard staat of valt met de uitvoering. ‘We hebben vakmanschap in huis en we werken op basis van vertrouwen in elkaar.’ Paul Smit van Maatschappelijk Welzijn onderschrijft dat. ‘Bij een huurachterstand is vaak meer aan de hand. Wij proberen contact te leggen om de mensen zo te helpen om te voorkomen dat de ellende nog groter wordt.’ Moormann: ‘Op een gegeven moment is ons arsenaal aan middelen op en kunnen we dankzij de gemeente en als intermediair Maatschappelijk Welzijn wel wat doen. De sleutel ligt dus in samenwerking.’ Een betalingsregeling is één van de mogelijkheden.

Opluchting

Paul Smit: ‘Wij zijn er daardoor sneller bij om erger te voorkomen. Als we aan de deur komen, is er vaak opluchting dat er hulp komt.’ Collega Annelies van Dijk vult aan: ‘De drempel om hulp te vragen, is namelijk hoog voor deze mensen.’ De drie partijen hebben een gezamenlijke knelpuntenpot om snel te kunnen handelen.

Zo vroeg mogelijk samenwerken

Wanneer er huurachterstand is, wordt in een zo vroeg mogelijk stadium samengewerkt tussen de drie partijen. Domesta benadert huurders telefonisch, via de mail of met een huisbezoek. Bij geen gehoor, wordt de gemeente Coevorden ingeschakeld. Wanneer ook zij de mensen niet kunnen bereiken, wordt Maatschappelijk Welzijn ingezet. Maatschappelijk werkers gaan zonder afspraak naar de mensen toe. Er is veel inspanning en creativiteit nodig om huurders te bereiken, maar het lukt vrijwel altijd. De eerste prioriteit ligt bij het vinden van een oplossing van de huurachterstand. Tegelijkertijd wordt ondersteuning en hulp geboden bij andere vragen en problemen om zo te voorkomen dat problemen erger worden.

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'coevordenhuisaanhuis.nl' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.