dossiers
Brede School Som opent in 2014 zijn deuren openen en biedt onderdak aan ...
De Ganzenmarkt in Coevorden behoort al vijftig jaar lang tot een vast ja...
De verdubbeling van de N34 tussen Emmen en Coevorden is al jarenlang een...
De gemeente heeft inmiddels reeds enkele vergunningen afgegeven voor zon...
Regio

Wildlands lijdt bijna 2 miljoen euro verlies

Geplaatst op Thursday 14 June 2018 16:42
Laatste wijziging: 14 June 2018 20:50
  • © Harry Lasker

pinterestmail

Emmen – Wildlands Adventure Zoo in Emmen heeft in 2017 een verlies gedraaid van 1,8 miljoen euro.

Eind mei sprak ook wethouder Jisse Otter zijn zorgen uit over het park. De gemeente heeft voor bijna 60 miljoen euro in het park zitten en vroeg Wildlands onlangs om een nieuwe business case aan te leveren. Het was Otter namelijk duidelijk geworden dat het park ook dit jaar niet het beoogde jaarlijkse bezoekersaantal van 1,2 miljoen bezoekers gaat halen.

Vorig jaar bleef de teller hangen op net iets meer dan een miljoen. In het openingsjaar 2016 wist het park nog 1,3 miljoen bezoekers binnen haar poorten te krijgen. Naast het afgenomen bezoekersaantal staan ook de abonnementen onder druk. Het aantal daalde met ruim de helft van 70.000 naar 31.000, laat het park weten.

Directeur Frankwin van Beers spreekt zijn teleurstelling uit. 'Voor ons is het deze uitkomst natuurlijk geen nieuws onder de zon. We wisten hoe de trend was over het afgelopen jaar. Ons operationeel resultaat was wel goed, dus dat is in ieder geval het positieve nieuws.' Van Beers doelt daarbij op het resultaat minus aflossingen en afschrijvingen.

Verbeteren marketing

Toch passeerde er 200.000 minder bezoekers de toegangshekjes dan waar was op gerekend. ‘Dus we moeten hier wel de hand in eigen boezem steken, vind ik.’ Desondanks blijft Van Beers er bij dat het gekozen concept van dieren en attracties de juiste is. Dat wijst onderzoek ook uit.’ Toch zijn aanpassingen noodzakelijk en Van Beers blijft er bij dat het park meer tijd nodig heeft om de bekendheid op te bouwen. Inzetten op het verbeteren van de marketing is dan ook een van de speerpunten.

Grote investeringen

Terug naar meer diersoorten zit er ook niet in, aldus Van Beers. ‘We hebben deze richting gekozen met een blik op de toekomst. ‘Dieren hebben veel ruimte nodig, dat is echt de enige manier om verder te gaan.’ Grote investeringen blijven vooralsnog ook uit. Eerder dit jaar opende het park de achtbaan Tweestryd en daar hing ook een stevig prijskaartje aan. Volgens Van Beers zijn dat investeringen die eens in de drie jaar gaan plaatsvinden.

Volgens hem heeft het verlies ondanks alles geen personele gevolgen.  

Reactie politiek

Pascal Schrik van Wakker Emmen sprak tijdens de commissievergadering van donderdagavond zijn zorgen uit. Hij was daarin niet de enige fractie De gemeente sprak meerdere malen het park financieel te hulp en ziet nu dat voor het tweede achtereenvolgende jaar dat de bezoekersaantallen niet zijn gehaald. ‘Als Wildlands niet serieus kan bijsturen dan heeft dat mogelijk gevolgen voor de investering van de gemeente in het park. Het management en de directie dienen zich de komende tijd te bewijzen.’ De gemeente moet daarbij voorkomen niet op de stoel van het management te gaan zitten, maar wel een kritisch oogje in het zeil houdt.

Meerdere fracties drongen er op aan dat de gemeente ‘op het vinkentouw’ diende te zitten wat betreft het park, zoals ChristenUnie-voorman Henk Huttinga het uitdrukte.

'Zitten er intensiever op'

Wethouder Jisse Otter gaf tijdens de vergadering ook nog een reactie op de cijfers. Hij meldde dat de gemeente contact heeft gezocht met de Raad van Commissarissen en de Raad van Bestuur. ‘We informeren elkaar nauw over de maatregelen die Wildlands gaat nemen.’ Ingrijpen op de kosten en het verbeteren van de marketing zijn twee zaken waar het park op gaat inzetten, begreep de wethouder. Voor september legt Wildlands het vernieuwde bedrijfsplan bij de gemeente neer. ‘We zitten er intensiever op dan voorheen’, aldus Otter.

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'coevordenhuisaanhuis.nl' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.